fredag 18 april 2008

Denna j-a skånskan.

Jaa, så va d d där me skånskan då ja .. kära sis Ida kommenterade mitt senaste inlägg om att 'va pömsig man blir av att åkå härliga 134an' (bussen dårå alltså) me kommentaren 'du vet att det betyder sexuellt utmattad va ??!' Shit pommes frites om d vore så väl, men icke .. i mina öron betyder pömsig småtrött å inget annat, trist men sant. Kollade dock ordet först me mina skånska vänner som inte hört någe om nån sexuell utmattning, icke. När jag sedan slog ordet på min Wikipedia fick jag svaret 'Pömsig är barnspråk för sömnig. Ordet fick allmän spridning på 1960-talet, men kan vara äldre än så. I vissa delar av Sverige har ordet senare även fått betydelsen "sexuellt utmattad".' Så vad ska jag säga? Antingen talar jag fortf barnspråk, lr så är jag bara från en annan del av landet? Hmm. Igen, å återigen .. denna j-a skånskan. Frågan är nu då bara vem som fått syster yster att bli pömsig, någe skååånepåg från slätten? *nyfiken tbaka*

Annat jag fått lära mig härnere är att om du frågar en kille om han vill komma förbi å kolla en film e d samma som att fråga om han vill komma förbi å ligga .. jotack, gjort misstaget me en vän som såg någe frågande ut. Stackare, kanske hoppades för en stund? Redde dock ut misstaget den gången å lärt mig läxan, haha. Men vad sägs om en kopp te då? *bling*

För att få resten av Sverige å hajja hur skåningarna vrider t d har jag här dagens ord .. rullebör, sug på den du! Ledtråden en rullebör - flera rullebörar kanske kan hjälpa .. lr?

Inga kommentarer: