måndag 25 januari 2010

Gala.

Jag gillar gala. Gaala. Å igår kväll körde Svt gala. Guldbaggegala. Galornas gala för mig som nörd på svensk film. Å 2009 va ju ett såå bra filmår för svensk film. Lätt att jag kan tacka de svenska filmerna för mitt guldmedlemskap i Bioklubben, haha.

Å priserna då .. min idol Kjelle fick pris för sin roll i 'Bröllopsfotografen', lööve. Anki Lidén fick pris för sin strålande roll i 'I taket lyser stjärnorna' å Noomi Rapace fick pris för rollen som min vän Lisbeth Salander i 'Män som hatar kvinnor' .. för att nämna några.
Till bästa film delades pris ut t 'Män som hatar kvinnor', inte helt oväntat även om min bästa film 2009 är 'I skuggan av värmen'.

Fin gala me sköna tacktal iaf, å nu e jag ännu mera laddad att se om flera av 2009 års filmer. Å vackert åxå när Lisa Sivé tackade Johanna Thydell för hennes underbara bok 'I taket lyser stjärnorna' .. läs den om ni inte har gjort d, å har ni gjort d så läs den igen! D ska jag göra. Basta.
Å åxå Lisa Sivé, som fick pris för bästa regi, som kom med kvällens vassaste replik: '-Kan alla sluta säga kvinnlig regissör. Jag är regissör. Punkt'.
Å till slut, Johan Glans fixade värdskapet me glans .. visst?! Hahaha. Ungefär den nivån på skämten, jupp.

Inga kommentarer: