söndag 28 februari 2010

Mariadagen.

Vaknade i morse efter 4 timmars sömn av att jag fick ett sms, klockan 8 .. jäsp. Kul att jag ändå bidde såå glad. Momo som smsa, momo som kom ihåg min dag. Mariadagen. Lycka.

Sms från momo 08.06:
Grattis Maria på din dag. Må så gott å ha det bra. Kram Mormor.

Å så har mor kommit ihåg mig åxå. Mor å far. Tack kära. Mors dag åxå lite, å momos. Joo. Men mest min. Haha.

Å kollade upp mitt namn lite. Den allra vanligaste betydelsen för Maria i nutid är 'bitter' eller 'hav av bitterhet', men det finns andra teorier som 'rebellisk' och 'önskat barn'. Men namnet kommer troligast från ett egyptiskt namn som kom från ordet mry 'älskad' eller ordet mr 'kärlek'.

Bitter?! Nää. Icke. Tycker att betydelsen 'älskad' låter mycket trevligare. Å mitt namn får gärna betyda 'kärlek', d gillar jag.

Andra bra betydelser jag hittade va 'havets stjärna', 'den vackra', 'den perfekta', 'stark' lr 'den charmiga'. Joo, funkar d me. 'Den charmiga' e nog min favvobetydelse tror jag, den tar jag. Basta.


Vill du hitta betydelsen för ditt namn kan du finna den här.

1 kommentar:

mamsen sa...

Att Du var önskad är helt rätt. Puss