torsdag 8 oktober 2009

Skånska på riktigt.

Min tidning City har i veckan haft en artikelserie om skånskan som språk .. hallå?! Skånska e en dialekt va? Jaja. Iaf satt vi på lunchrummet på jobb å läste första delen, å gissa om jag bidde rädd när tjejerna där trodde att deras skånska ord va svenska på riktigt .. rikssvenska alltså, haha. Tvätteklämma va ett sådant ord, hahaha. Rikssvenska? Njae, vet inte d va?

Iaf finns d många ord jag gillar i just skånskan .. boppe e ett sådant, å flabben. Å ålahue. Å hittepå .. haha. Å röö i hela huet .. nån som kläcker den? Lovar ett nytt ord för den som tar den, funkar?

3 kommentarer:

sis sa...

Skånska e hett! och jag behöver ett suddgumm till mina svarta streck på golvet som en person gjorde när han sjöng singstar haha, satte foten på dosan och drog i takt tydligen... vad gör man? sudddar!!!! Imorn drar jag hem te småland weeei Roadtrip! är det inte lite typiskt oss att dra om varandra??!! Puss

mia sa...

Hahaha. Klart att skånska e hett .. å jag lever i skånska landet, weeei! Avis?! Jaja, bara å flytta ner. Väntar. Men du? Ingen gissning på mitt ord .. röö i hela huet?

mamsen sa...

Röö i hela huet. Min gissning är att man rodnar. Puss