fredag 10 juli 2009

Till Lina.

Fick ett sms från en vän å trogen (?!) bloggläsare idag .. hon e på min ö, iiih. Å så vill hon ha måsten från mitt perspektiv. Klart jag ställer. Vän på jobb som åxå åker upp snart, så dags att sammanställa. Öland e ju som sagt min ö. Basta.


Vad ska man då tipsa om? Hmm. Ön e ju stoor. Sveriges näst största. Men åxå Sveriges minsta landskap. Jaja, plockar några godbitar .. skön sysselsättning på semester. Å ni kommer märka, mitt favvo e picknick .. haha. Iaf ..



1. UTFLYKT



Fina vännerna Jossan å Martin vid Byerums Raukar, Juli 2008.

Ska jag tipsa om utflyktsmål här väljer jag lätt två .. antingen åka ner på södra ön me Långe Jan längst i söder, lr så åxå norrut på ön me Långe Erik på udden där. Norröver skulle jag åxå passa på å få t en picknick vid Byerums Raukar. Å så får man me mycke av ön från bilrutan åxå .. strutsar, kameler å såklart Öland allvar. Å vill man ta sig med cykel tycker jag att Borgholms Slottsruin måste ses, såå vackert landskap .. å så kan man klappa HM Konungens kor där åxå, haha.

2. SOLA/BADA

Lätt av Ölands bästa strand finns på Böda. Bara så. Ett måste om d e sol-/badväder. Å så kanske passa på å få t en After Beach på Landkrabban .. coolt åxå att ett av mina favvoband från Småland spelar där nu, Banditerna. Iiih. Icke att jag hade missat detta om jag varit på ön.

3. PICKNICK/ÄTA

Här picknick nere i hamnen ..

.. men att hitta en egen strand kan åxå funka, denna e min.

Klart man kan ha en picknick på nära håll åxå .. å då utgår jag från Borgholm/Köpingsvik som e mitt hem på ön. Bästa pizzan hittas på Pappa Blå, å där heter favoriten då 'Vägg' för den som undrar .. *haha* Mys e att hämta upp pizza å sen ladda för picknick nere vid havet, kanske utanför Strands Nightbeach om man vill sammanföra lite mys me lite bra musik å röjj .. lr annars kanske uppe vid Borgholms slottsruin, såå vackert där.

Bästa pizzan längst upp i bild, haha.

4. UTGÅNG

Laddar man för party finns bara ett ställe på ön, sorry. Strand i Borgholm is da shit. After Beach vid 15, å Nightbeach vid 21 (on-sö) .. lördagar kör även olika artister uppträde vid 24. Se mer info här. Dock måste jag säga att söndag e bästa utgången - 2000 pers som alla dricker t halva priset, jupp .. stället e fullt t bredden. Måste upplevas, haha.

5. SPEKTAKULÄRT

Mitt hopp i juni 2008 .. lätt min häftigaste upplevelse någonsin.

Lätt coolaste sättet att uppleva ön e ju att göra d från luften .. fallskärmshopp kanske vore någe att planera in?! Haha. Tror dock att d e sista dagarna som Smålands Fallskärmsklubb hoppar nu i helgen .. men kanske t nästa år?! *bling*

Å så finns d såklart tusen å åter tusen ställen t .. glasscaféer finns i massor. Å så minigolf såklart, d e ju sommar. Lr kanske testa nationalrätten 'Kroppkaka'? Någon som har någe mer tips? Kommentera dessa isf, snälla. Å så hoppas jag att jag kan få ta del av mina vänners guldklimpar när de sen lämnar ön, å jag får den tbaka.

Inga kommentarer: