söndag 26 juli 2009

Grekisk fetaostpaj, mumma.


Jupp, bidde så att jag testade ett nytt recept idag .. jaa, lr nytt å nytt. Vet att jag har haft receptet i min pärm i 10 år, men d ä väl ändå nytt?! (Shit va gammal jag kände mig nurå, va jag typ 14 när jag fick detta av en jobbkollega? Hahaha.)

Jaja, smaskig å dessutom vegetarisk, vilket kan vara smidigt ibland. Laga å smaka, bästa sättet!

.
.

GREKISK FETAOSTPAJ
Pajdeg, superenkel:

  • 3 dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • ½ dl mjölk
  • 1 dl olja
- Blanda mjöl å salt, tillsätt mjölk å olja. Å arbeta snabbt samman t en deg som får stå svalt i 30 minuter. Klä en form me degen, å förgrädda sedan denna i 10 minuter .. 200 grader.

Fyllning, välj efter behag:
  • 3-4 skivade tomater
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk torkad oregano, lr 2 msk färsk hackad
  • 1 burk, ca 175 g fetaost i tärningar
  • 75 g ädelost, riven
  • 15 urkärnade svarta oliver
  • 1 dl hackad persilja
  • 3 ägg
  • 3 dl mjölk

- Fyll botten av pajskalet me tomater, salta dessa å strö över oreganon. Lägg fetaost över, å strö därefter på ädelosten. Lägg på oliverna, å strö persilja över. Vispa samman ägg å mjölk, å häll blandningen i formen. Grädda på nederst falsen i ugnen, 30-40 minuter lr t att äggstanningen stelnat. Servera pajen avsvalnad, lr kall. Givetvis med en sallad.

Inga kommentarer: